Esittelimme maantiepyöräilyä ja siellä mainitsimme myös aika-ajopyörän. Siitä lähti keskustelu liikkeelle, onko harrastelijan parempi ajaa aika-ajoja varta vasten siihen tarkoitetulla aika-ajopyörällä vai onko parempi tyytyä yhteen pyörään eli maantiepyörään. Päätimme vähän vertailla, millaisia eroja näillä pyörillä on ja kannattaako aika-ajoa varten hankkia siihen tarkoitettua pyörää, jos kisaa vain muutaman niin sanotun tempon vuodessa. Ja toisaalta, mitä voi maantiepyörälle tehdä, että siitä saa paremman aika-ajoihin. Laitahan kypärä tiukemmalle, aletaan käydä asiaa lävitse!
Onko aika-ajopyörä järkevä hankinta
Ensin on lähdettävä siitä liikkeelle, että onko aika-ajopyörä tarpeellinen harrastukseen vai ei. Suomessa on jonkin verran tempoja ja niissä kisaavat niihin mieltyneet sekä lajin paremmin hallitsevat ajajat. Peesata ei saa, joten vahvat kuskit jaksavat painaa matalalla asenolla vastaiseen tuleen tai minkälaiseen myräkkään tahansa. Joten hankinnan ensimmäinen idea on se, että käytätkö kisakauden aikana aika-ajopyörää ja kuinka paljon? Toinen asia on se, jos päädyt hankkimaan aika-ajopyörän, niin se on hankittava omien mittojen mukaan, että siitä saa parhaimman hyödyn. Liian moni kuski ajaa väärän kokoisella pyörällä.
Pyöräily on melkoista välineurheilua ja jos seuraa Euroopassa kisattavia etappikisoja, siellä on toinen toistaan upeampia pyöriä. Kunnollisen tempopyörän voi hankkia, jos siihen on varaa ja katsoo, että siitä on hyötyä pidemmäksi aikaa. Yksi tärkeä pointti on tehdä itselleen budjetti, koska aika-ajopyörä tarvitsee myös kevyet vanteet ja myös niitä kannattaa miettiä etukäteen. Toivottavasti sinulla on myös mahdollisuus kokeilla erilaisia vanteita kuten esimerkiksi levykiekkoa, joten tiedät, miltä se tuntuu ajaa hulvattomassa sivutuulessa. Jos sinulla on reilu budjetti, niin mikään ei estä hankkimasta kunnollista aika-ajopyörää, mutta tarvitset myös toisen pyörän, jolla treenaat. Maantiepyöräily kilpailumielessä vaatii melkoisen paljon harjoittelua vuoden mittaan – kelillä kuin kelillä.
Miten maantiepyörä taipuu aika-ajoon
Sehän on selvä, että kaikilla ei budjetti riitä tempopyörän hankkimiseen eikä välttämättä Suomi kasino pelasta voitoilla, on tyydyttävä tekemään maantiepyörästä jonkinlainen kompromissi. Jos olet jo hankkinut maantiepyörän, niin tiedät, että valmistajat säästävät niiden kiekoissa ja ne ovat oikeastaan pyörän heikoin lenkki. Ne on kuitenkin helppo vaihtaa ja monella onkin kertynyt melkoinen määrä erilaisia kiekkoja erilaisiin tilanteisiin. Monesti alkuperäisillä kiekoilla ajetaan treeneissä tai sisällä trainerilla.
Kiekoissa on suurimmat erot ja kun lähdetään virittelemään maantiepyörää aika-ajoihin, on ensinnäkin koetettava saada pyörää keveämmäksi sekä toisaalta myös paremmin rullaavammaksi. Hiilikuitukiekot rullaavat hyvin ja niillä saa äkkiä ajamisen nautinnon. Toinen asia mietittäväksi on myös se, ajaako mieluummin tuubi- vai avorenkailla. Tuubi on kevyt ja rulla paremmin, mutta sillä on omat huonot puolensa silloin, kun sen joutuu vaihtamaan. Näiden lisäksi joutuu vielä päättämään siitä, haluaako matala vai korkea profiiliset vanteet. Jos on profiili on korkea, on vanne myös tuulelle herkempi, jolloin myös joutuu ajamista jonkin verran harjoittelemaan ennen kuin voi mennä yhteenkään kisaan. Varsinkin jos päätyy levykiekkoon, niin se todella reagoi tuuleen. Kun olet päättänyt rengasvalinnan ja kiekot, on vielä mietittävä, millä voi maantiepyörästä vähentää painoa. Meneekö hifistelyksi, jos ehdotamme etuhaarukkaa kevyemmäksi?
Aika-ajoissa on myös käytössä erillinen tempotanko eli lisätanko ohjauksessa ja sen avulla saa asennon pysymään matalana. Jos sitä ei ole aikaisemmin käyttänyt, se saattaa tuntua hankalalta ja siksi myös sen käyttämistä on harjoiteltava ennen kisoja. Siihen tankoon kun tottuu, ei oikeastaan enää muussa asennossa halua ajakaan! Eli näistä osista saat myös rakennettua itsellesi kevyemmän maantiepyörän ja voit mennä kisoihin. Ainahan ei jaksa rengastietkään kiinnostaa, vaikka maisemat olisivat kuinka upeat!