Maantie- pyöräily

Harrastuksena maantiepyöräily

Vauhdikasta ja kuntoa kohottavaa, niin voidaan sanoa maantiepyöräilystä miettimättä sen enempää yksityiskohtia. Ja jos aikoo harrastaa lajia vähän syvällisemmin eivät maantiepyöräily säännöt ole kovin hankalat oppia. Hyvät välineet tosin maksavat, mutta vähemmälläkin pääsee harrastamaan hyvin täysipainoisesti. Maantiellähän ajetaan kapeilla renkailla ja niin sanotulla käyräsarvisella tangolla. Kapeat renkaat rullaavat hyvin, joten matkanteko on nautittavaa ja isossa porukassa ajaessa täytyy olla tarkkana, mutta peesissä pääsee myös helpommalla. Kilpailuja on tarjolla eri ikäluokille junioreista vanhempiin ikäluokkiin miehissä ja naisissa. Alalajeja maantiepyöräilyssä on kaksi eli äsken mainittu linja-ajo, jossa ajetaan yhdessä ja toinen vaihtoehto on aika-ajo, jossa ajetaan yksin sekä startit ovat väliaikalähdöllä. Tutustutaan pyöräilyn maantiellä ajettaviin lajeihin vähän tarkemmin!

Maantiepyöräily on laji, jossa harjoittelu on pitkäjännitteistä ja se vie myös aikaa suhteellisen paljon. Se on silti antoisaa ja varsinkin treenaaminen porukassa on kehittävää. Maantiepyöräily aika-ajo tai linja-ajo tuo paljon erilaisia kilpailumahdollisuuksia, jos kilpaileminen kiinnostaa.

Maantiepyöräily

Maantiepyöräily aika-ajo poikkeaa linja-ajosta

Kaikessa yksinkertaisuudessaan aika-ajoa ajetaan yksin ja kilpailijat lähtevät matkaan minuutin tai kahden välein. Säännöt ovat hyvin yksinkertaiset eli peesaaminen on kielletty. Säännöissä on määritelty tarkasti peesirajat ja niitä myös kilpailuissa seurataan. Kilpailuissa reitti voi olla pituudeltaan 10-50 kilometriä ja nopeimmin sen ajanut voittaa kilpailun.

Aika-ajon voi ajaa tavallisella kilpapyörällä, mutta usein siihen käytetään niin sanottua aika-ajopyörää. Rungon on oltava mitoitukseltaan sopiva, jotta voima välittyy parhaalla mahdollisella tavalla ja ajamisesta tulee nautinto. Aika-ajopyörä on kevyt ja sillä saa aerodynaamisen ajoasennon, mutta ajaminen vaatii hiukan harjoittelua. Hyvään pyörään on hankittava myös hyvät kiekot. Niitä voivat olla korkeaprofiiliset tai levykiekot. Tämäkin on makuasia ja selviää kokeilemalla.

Maantiepyöräily

Kilpailemaan vai kuntopyöräilemään

On selvää, että kaikki eivät halua kilpailla ja siksi Suomessa järjestetään kesän mittaan paljon erilaisia kuntotapahtumia. Matkojen pituudet vaihtelevat ja niihin voi osallistua ajamalla reippaasti kärjen tahtiin tai enemmän nauttimalla maisemista. Reitit on hyvin merkitty ja maalissa saa ainakin osallistumismitalin sekä toisinaan arvotaan kaikkien osallistujien kesken erilaisia tavarapalkintoja. Tämä on hyvä vaihtoehto silloin, jos ei aina halua ajaa yksin.

Jos maantiellä ajaminen kyllästyttää voi vaihtaa lajia ja siirtyä katsomaan, mitä maastopyöräily tarjoaa. Reitit ainakin ovat erilaisia ja se on myös kilpailijalle mukava vaihtoehto vaihtaa lajia ja nauttia hiekkateiden tai polkujen tuomasta nautinnosta. Maantiepyöräilijälle monesti maastossa ajaminen on yksi harjoittelun muoto ja tasapainoilu kantojen sekä kivien keskellä kehittää toisaalta ajosilmää, mutta myös tasapainoilua. Ainahan voi myös tutustua tarjoavatko Suomi kasinot pientä rahoitusta harrastukseen.

Maantiepyöräily kuntoiluna ja säännöt kilpailemiseen

Aina ei tarvitse kilpailla ja siksi pyöräillen Suomessa esittelee myös monia vaihtoehtoja reiteistä, missä voi pyöräillä oman innostuksensa mukaan. Maantiepyöräily on erinomainen ja nivelystävällinen tapa harrastaa liikuntaa. Maisemat vaihtuvat ja aika kuluu kuin siivillä. Tärkeintä on muistaa huolehtia nestetasapainosta ja siitä, että energiatasapaino on hyvä. Kuntoillessa on mahdollisuus pysähtyä toisinaan myös nauttimaan evästä, kun kilpaillessa mahdollinen energia nautitaan niin sanotusti lennossa eli ajaessa.

Mikäli kuitenkin kilpaileminen kiinnostaa, on maantiepyöräily säännöt käytävä läpi ja hallittava sen verran, että tietää miten ennen kilpailua ja sen aikana on toimittava. Ei ole yhtään huono idea osallistua esimerkiksi sääntökoulutukseen, jossa ne selvitetään hyvinkin tarkasti. Myös omaehtoisesta sääntöjen lukemisesta on varmasti hyötyä. Vaikka lajeja pyöräilyssä on paljon, riittää, kun tuntee oman lajinsa säännöt ja osaa ne riittävän hyvin kilpailussa. Sääntöjen opettelu ei ole koskaan turhaa.