Yllätytkö, jos kerromme, että polkupyörä on varsin ‘nuori’, sillä se on keksitty vasta 1800-luvulla? Se on vastaus kysymykseen, milloin polkupyörä keksittiin. Tosin ensimmäinen pyörä oli varsin vinkeä, sillä siinä ei ollut lainkaan polkimia jarruista nyt puhumattakaan. Kun hyvään vauhtiin pääsee, niin kuka sitä nyt jarrujen kanssa alkaa pelaamaan. Pohditaanpa asiaa hiukan syvemmin.
Milloin polkupyörä keksittiin ja miksi?
Jos totta puhutaan, niin ensimmäisen polkupyörät olivat paremman väen kulkupelejä ja mitä tapahtuu tänään? Parempi väki ei välttämättä pyörän selkään istahda, joskin todellinen poikkeus on uusi presidenttimme. Hän sentään tietää, miten säämiskähousut hinkkaavat satulaa vasten.
Ensimmäinen potkupyörä syntyi ja kehittyi vuosien 1816-1817 aikana ja mikä yllättävää, siitä tuli korvaaja hevoselle, kauramoottorille siis. Se ei vielä silloin ollut varsinainen polkupyörä vaan potkupyörä. Sen nimi oli draisiini ja yllättävää kyllä, sen käyttö kiellettiin jalkakäytävillä.
Milloin polkupyörä keksittiin oikeasti? Sitä tapahtumaa varten piti elää vielä miltei 45 vuotta. Ensimmäinen oikea polkupyörä, jossa oli polkimet, syntyi vuonna 1861 ranskalaisen keksimänä. Ketjua ei vieläkään ollut vaan polkimet olivat etupyörän keskiössä. Ajonautinnosta ei tosin ollut tietoakaan. Keksiminen oli varsin hidasta vähän kuin nopeat kotiutukset saisi vasta ensi vuonna.
Epämukavuutta koko rungon voimalla
Nyt, kun on ratkaistu, milloin polkupyörä keksittiin, niin voidaan hiukan tarkemmin ajatella sen aikaista pyörää ajonautintona. Ei mikään ihme, että ajokkia kutsuttiin tuolloin luunmurskaimeksi, sillä sekä pyörät että satula tai paremminkin istuin olivat valurautaa. Eikä silloin ajettu edes tasaisia teitä vaan monttuisia, joten melkein voi ahterissaan tuntea jokaisen töyssähdyksen.
Tuskin matkatkaan olivat tuolloin mitään kovin pitkiä tai sitten takamus kehittyi röykkyjen myötä sen verran, että sieti sitä silloin tällöin. Eikö se sanontakin ole, että ‘kaikkeen tottuu’. Röykyttimestä mentiin muutama vuosi eteenpäin ja saatiin aikaan klassikko eli se, jossa oli todella iso etupyörä ja takapyörä oli vain noin kolmasosan etupyörän koosta. 1800-luvun lopussa sentään keksittiin jo vaihteet, rumpujarrut sekä kuulalaakeri.
Milloin pyörä keksittiin modernimmaksi?
Vuonna 1885 brittiläinen Starley keksi uudenlaisen pyörän. Se on vastaus kysymykseen, milloin pyörä keksittiin modernimmaksi. Se oli eräänlainen turvapolkupyörä, sillä ajajalla tässä vaiheessa ylettyivät jalat maahan. Olihan se turvallisempi kuin aiempina vuosina äsken mainittu draisiini.
Liikkeelle lähteminen sekä pysähtyminen oli luonnollisesti turvallisempaa, kun jalat ottivat maahan. Myös Skotlannista löytyi uusia kehitysaskelia, sillä Dunlop keksi ilmatäytteiset renkaat. Joten tästä lähti myös täysin uusi kasvu pyöräilyssä. Eteneminen pyöräillen Suomessa ilmatäytteisillä renkailla on varmasti helpompaa, sehän tiedetään.
Eikä kehitys tuolloinkaan vielä jäänyt tähän, vaan naisille kehitettiin oma pyörä. Se taas aiheutti sen, että naiset alkoivat vähitellen luopua korseteista sekä pitkistä hameista. Nehän olivat hiukan hankalia pyöräillessä.
Milloin pyörä keksittiin nykyaikaiseksi?
Vuoteen 1920 mennessä polkupyörä sai lopulta nykyisen muotonsa. Eli vastaus kysymykseen milloin pyörä keksittiin nykyaikaiseksi, oli siinä. Suuria muutoksia ei enää ole tullut, joskin runkojen tyylit ovat vaihdelleet sekä niiden valmistusaineet. Myös lapset saivat omat pienemmät mallinsa, joten ajamisen oppiminen helpottui huomattavasti.
Siihen aikaan ei vielä ollut erikseen maastopyöriä, hybridipyöriä tai haaveitakaan edes sähköpyöristä. Niiden aika tuli jonkin verran myöhemmin, mutta kaikki ovat valmistumisensa jälkeen jääneet markkinoille jatkamaan omaa elämäänsä. Mitä tulee sähköpyörän jälkeen, onkin mielenkiintoista nähdä.
Jos katsotaan tilannetta esimerkiksi pyöräilymaissa kuten Alankomaissa, niin polkupyöriä tuntuu olevan katukuvassa huomattavasti enemmän kuin autoja. Se on arkipäiväinen väline, jota ilman monikaan ei voi edes elää.