Oulun pyöräilyreitit esittelyssä

Oulun pyöräilyreitit

Huolimatta siitä, että Oulu on sijainniltaan maamme pohjoisemmassa osassa, se on tunnettu pyöräilykaupunki. Oulun pyöräilyreitit tai ainakin osa niistä ovat hyvässä kunnossa myös talven tuulissa ja pakkaskeleillä. Tehokas kunnossapito pitää pyöräilylle tarkoitetut leveät baanat ajettavina ja mikä parasta, myös pyöräilykaistoja rakennetaan vielä lisää. Mallia on mahdollisesti otettu Alankomaista, jossa pyöräilybaanat ovat punaista asfalttia ja todella aktiivisessa käytössä.

Millaisia ovat Oulun pyöräilyreitit?

Pyöräreittejä on paljon ja mikä parasta, ne ovat vaihtelevia pituudeltaan, joten varmasti kuntoonsa sopivan lenkin löytää joka kerta. Myös maastopyöräreiteissä on varaa valita. Niitä löytyy esimerkiksi Kaakkurin liikuntamaalta. Plussaa on sekin, että jos ei omaa pyörä ole mukana, niin Oulusta on mahdollisuus vuokrata pyörä, jolla pääsee nauttimaan maisemista sekä kilometreistä. Pyöräillen Suomessa on siis mahdollista myös Oulussa.

Aloitetaan tutustumaan, millaisia Oulun pyöräilyreitit ovat.

Pääreitit

Oulu-Haukipudas, 21 km, on valtaosaltaan pyöräteitä ja jalkakäytäviä sekä esittelee mukavasti Oulujoen suistoa.

Oulu-Linnanmaa-Ritaharju, 8 km, on mukava yhdistelmää baanaa, pyöräteitä sekä jalkakäytäviä. Reitille osuu myös puistoalueita, joten reitti ei ole kovin pitkä, mutta mielekäs.

Oulu-Kaijonharju, 6 km, on monimuotoinen ja erittäin kaunis reitti. Se lähtee Rotuaarilta ja välillä mennään kerrostalojen läheisyydessä sekä vanhalla puutaloalueella. Pääosin matka taittuu pyöräteitä ja jalkakäytäviä.

Oulu-Kiiminki, 21 km, sopii henkilölle, joka etsii luonnonkaunista reittiä sekä haluaa nauttia veden solinasta sekä rannoista. Valtaosa reitistä on pyöräteitä sekä jalkakäytäviä, mutta myös tonttikatuja on tarjolla.

Oulu-Talvikangas, 7,8 km, on hyvä retkikohde päiväseltään, jos haluaa välillä piipahtaa esimerkiksi taidemuseossa tai uimarannalla. Reitti on pääosin pyöräteitä sekä jalkakäytäviä sekä muutamia tonttikatu osuuksia.

Oulu-Hiukkavaara, 7,6 km, lähtee myös Rotuaarilta ja tähänkin reittiin mahtuu tonttikatu, pyöräteitä sekä jalkakäytäviä.

Kauppatori-Kontinkangas, 2,6 km, on varsinainen mahdollisuuksien reitti, jonka kautta voi mennä uimaan tai Ouluhallille. Matka taittuu mukavasti jalkakäytäviä sekä pyöräteitä.

Oulu-Maikkula-Muhos, 36 km, on mukava ja hiukan pidempi reitti, jota pääsee pyöräilemään pitkin yhdistelmää, jossa on pyöräteitä, jalkakäytäviä sekä sorapäällysteisiä yksityisteitä. Soratiet voi vaihtaa valtatie 22 pientareella ajamiseen, mutta se ei ole lainkaan niin turvallista kuin rauhallisemmat soratiet.

Oulu-Kaakkuri-Zeppelin, 16 km, on baanaa, pyöräteitä sekä jalkakäytäviä. Mukava reitti, johon voi yhdistää myös shoppailua.

Oulu-Kempele-Liminka-Lumijoki, 38 km, on hyvä valinta silloin, jos haluaa bongailla lintuja sekä nähdä lahtia. Samalla voi käydä esimerkiksi Liminganlahden luontokeskuksessa. Valtaosa reitistä on jalkakäytäviä ja pyöräteitä, mutta mukaan osuu myös tonttikatuosuuksia.

Oulu-Oulunsalo-Lentoasema, 14 km, on urheilijan tai hevosystävän oma reitti. Tämä reitti on pyöräteitä sekä jalkakäytäviä ja tonttikatuja. Sen varrelle osuvat sekä ravirata että Heinäpään urheilukeskus.

Oulu-Nallikari, 3,4 km, suuntautuu Nallikarin virkistys- ja matkailualueelle, jota sanotaan pohjoisen Rivieraksi. Matkaan mahtuu jalkakäytäviä ja pyöräteitä sekä vähän baanaa. Mielenkiintoinen yksityiskohta on se, että matka Nallikariin on pyörällä huomattavasti lyhyempi kuin autolla.

Kehäreitit

  • Oritkari-Äimärautio-Hiukkavaara-Rusko-Pateniemi, 22 km
  • Limingantulli-Tuira, 3,8 km
  • Limingantulli-Värttö, 5,3 km
  • Kaakkuri-Kontinkangas, 5,8 km
  • Oulunsalo-Kempele-Zeppelin-Murto, 17 km

Maastopyöräreittejä

Erilaisia maastopyöräreittejä löytyy myös paljon. Kakkurin liikuntamaalla niitä on useampia ja niitä löytyykin eri tasoisille. Siellä voi valita tasaisempaa tai mäkisempää reittiä ja ne on myös merkattu kulkusuunnilla sekä vaikeustasoilla. Lisäksi reittejä löytyy Oulujoen etelä- ja pohjoispuolelta. Korkeuseroja ei paljon ole, mutta osa poluista on helppoja neulaspolkuja, mutta haastetta saa enemmän, kun valitsee itselleen reitin, jossa on kivikkoisempaa tai juurakkoisempaa. 

Esimerkiksi Iinatin metsikössä on ajettu paljon enduroa maastopyörillä, joten sinne on muodostunut melkoinen määrä polkuja. Osa niistä urista ovat syviä sekä juurakot ja kivet ovat hyvin näkyvillä. Siitä saa itselleen haastetta. Reittejä on niin paljon, että siellä saa tehtyä itselleen todella nautinnollisen radan, jota voi kiertää useammankin kerran jopa treenit mielessä.

Baanaverkko ja opasteet

Pyöräilyn baanaverkkoa on tarkoitus laajentaa pikkuhiljaa ja ajamista helpottaa myös viitoitus- sekä opastusjärjestelmä. Suunnistustaulut ovatkin erinomaisena apuna, koska niistä näkee ensinnäkin suunnat, mutta myös kilometrit sekä reittitunnukset. Jos olet valinnut jonkun reitin, on näiden avulla kätevää mennä oikeaan suuntaan. Pääreittien opastustauluissa on reitin kohteet ja niistä löytyy myös etäisyydet siitä sijainnista, missä pyöräilijä juuri silloin on. Lisäksi pääreittien varrelle on merkitty numerotauluja, joista näkee suoraan sen, että on karttaan merkityllä reitillä eikä ole kääntynyt siltä pois. 

Suunnistustaulussa on myös pyörän kuva, joten siitä tietää, että kyseessä on pyöräreitti. Tauluissa esitetään myös katkokehyksellä sellaiset reitit, missä et ole, mutta johon voit mennä, kun seuraat opastetta. Pyöräilijöille opasteissa on samanlainen logiikka kuin autoilijoille, että ensin on suunnistustaulu ennakkotietona ja risteyksessä on vielä pyöräilyn viitat vahvistamaan suunnistustaulun tietoja.

Oulun pyöräreitit talvella

Myöskään talvi ei ole mikään este pyöräilylle. Osa Oulun pyöräreiteistä pidetään talvella ajokunnossa, joten niitä pitkin pääsee etenemään hyvin. Tällaisia reittejä talvella ovat muun muassa Meri-Toppilan puistoalueella. Se kulkee Oulujoen suistoalueen ja Perämeren rantamaisemissa. Toinen hyvä paikka talvipyöräilylle on Kaakkurin reitit. Siellä pyöräura lanataan säännöllisesti. Näitä reittejä on helpompi talvella ajaa maastopyörillä tai läskipyörillä. Kaakkurissa osuudet ovat vaihtelevia, mutta tarjolla olevat osuudet ovat helppoja tai keskitasoisia.

Reitit on merkitty, joten niitä pitkin on hyvä ajaa eksymättä ja toki muutkin pyöräilijät ja ulkoilijat on otettava huomioon silloin, kun näillä alueilla liikkuu. Talvipyöräilyssä on myös huomioitava se, että varusteet sekä pyörässä että pyöräilijällä ovat sellaiset, että niiden kanssa tarkenee vähän kylmemmissäkin olosuhteissa. Myös valot edessä ja takana ovat tärkeät silloin, kun liikkuu hämärissä. Vaikka itse näkisikin, ei välttämättä muut liikkujat hahmota verrattain nopeasti liikkuvaa pyörää.

Vuokrapyörällä baanalle

Joskus into lähteä pyöräilemään Oulussa tulee siinä vaiheessa, kun kaupunkiin on tullut esimerkiksi lentäen. Mutta ei hätä ole tämän näköinen, koska pyörän voi vuokrata. Vaihtoehtoja on tietenkin paljon, mutta suosituksi ovat nousseet erilaiset sähköpyörät. Niitä on vuokrattavissa myös fatbikeinä, joten tarjontaan on hyvä tutustua etukäteen tai sitten tehdä se ex-tempore päätös ja hankkia hetken mielijohteesta kunnollinen pyörä sekä heittää pyörälenkki Oulun baanoilla. Onkohan hyvä silmäillä myös kasinoita lisärahoituksen toivossa?

Kaupungissa on useampia pyörävuokraamoja ja tarjolla on maastopyöriä täysjoustolla sekä muita mukavia mahdollisuuksia. Useimmissa, jos ei peräti kaikissa vuokraamoissa on myös mahdollisuus tehdä varaus netissä, jolloin voi ensinnäkin rauhassa katsella erilaisia pyörävaihtoehtoja, mutta myös vertailla vuokraamojen hintoja keskenään. Pyöriä saa vuokrattua joko muutamaksi tunniksi tai sitten on mahdollisuus tehdä vuokraus koko viikonlopuksi.

Myös sähköpyörää kannattaa kokeilla ennen kuin sellaisen hankkii itselleen. Muutaman tunnin ajelu kertoo hyvinkin nopeasti, onko sähköllä toimiva pyörä juuri sellainen kuin haluaa vai onko perinteinen pyörä mieluisampi. Tätä kaikkea on tarjolla Oulussa, joten sinne voi hyvillä mielin matkustaa eikä välttämättä tarvitse paikkojen tutustumiseen tuoda omaa pyörää mukanaan, varsinkin, jos matkustaa kaupunkiin lentäen esimerkiksi etelästä. Kaupunki pitää huolta siitä, että baanat ovat toimivia eikä reiteiltä eksy, joten Oulusta saa ihan uuden kuvan, kun kiertelee reittejä pyöräilemällä.