Kilpapyörä mikä kilpapyörä, mutta ratapyörä vaatii hiukan opettelua, kun sen ottaa käyttöön. Siinä on vain yksi välitys eli suoravälitys, joten polkimet pyörivät koko ajan eikä jarruista ole tietoakaan. Ajamisen tosin oppiin nopeasti ja jarruttomuudenkin oppii, kun pari kertaa pyörällä kaatuu. Hidastaminen tapahtuu vastustamalla polkemista. Kun pyörää katsoo ja sitä kokeilee, niin ensimmäisenä ajatuksena on, että sillä on tarkoitus mennä eteenpäin suhteellisen kovalla vauhdilla. Kun siinä on vain yksi välitys, sen täytyy olla kuskille juuri sopiva.
Yksinkertainen ratapyörä
Ratapyörän rakenne on hyvin yksinkertainen eli siitä löytyy vain kaikkein välttämättömimmät asiat kuten ohjaustanko, runko, satula, ketjut sekä etu- ja takaratas. Tietenkin myös vanteet ja renkaat, mutta niitä voidaan vaihdella samalla tavoin, kun sopivaa välitystä. Myös runkojen geometriat vaihtelevat jonkin verran sen mukaan, mitä kilpailulajia ajetaan ja ratapyöristä pyritään rakentamaan mahdollisimman kevyitä. Runkomateriaalin tulee olla riittävän jäykkä, jotta ajajan energiaa ei kulu siihen, että runko antaa myöden. Keveyttä on myös etsittävä kaikin keinoin.
Sinällään ratapyöräily kaikkine alalajeineen on mielenkiintoista seurattavaa ja pyörät ovat kilpailun suola. Radalla ei juurikaan tarvitse välittää hiekasta, joten kisassa voi ajaa hyvin sileillä renkailla eli slikseillä. Renkaan tulee rullata pintaa vasten hyvin ja pienentää mahdollisimman paljon vastusta. Koska radalla on kallistukset, on kampien oltava myös hiukan lyhyemmät kuin esimerkiksi maantiepyörässä. Sisäveloilla ajaessa tuulesta ei ole tietoakaan, mutta ulkovelot saattavat kärsiä toisinaan myös jonkin verran ilmavirroista.
Aerodynaamisuuden virittelyä
Kuten jo aiemmin mainittiin, niin välitystä voi vaihtaa siten, että ratapyörään yksinkertaisesti vaihdetaan ratas. Mitä useampaa alalajia harrastaa, sitä enemmän rattaita joutuu vaihtamaan. Pyörä täytyy olla myös ajajan mittojen mukaan tehty siksi, että ajoasento pitää saada mahdollisimman aerodynaamiseksi. Varsinkin aika-ajoissa on merkitystä sillä, millainen kypärä on ja miten ajoasennosta saa täysin optimaalisen. Jotkut huippuajajat ovat käyneet testaamassa ajoasentoaan tuulitunnelitesteissä saadakseen asennostaan täydellisen sekä voidakseen kilpailussa hyötyä edes muutamista sadasosista.