Ratapyöräily olympialaiset ja lajit

Ratapyöräily on ollut pitkään olympialaisten lajina.

Ratapyöräily on ollut olympialaisten ohjemassa kaikissa kilpailuissa. Ainoana poikkeuksena on vuosi 1912. Ratapyöräily olympialaiset ovat kilpailulajien osalta vaihdellut vuosien kuluessa, mutta kauimmin ohjelmassa ovat olleet joukkuetakaa-ajo sekä eräajo. Nämä kaksi lajia ovat olleen mukana vuodesta 1920 yhtäjaksoisesti. Tuoreimmat mukaan otetut lajit ovat keirin ja joukkuesprintti, jotka tulivat ohjelmaan mukaan vuoden 2000 kisoissa Sydneyssä ja vuonna 2012 Lontoon kisoissa mukaan otettu omnium eli moniottelu. Olympialaisissa kilpaillaan sekä naisissa että miehissä.

Millaisia lajeja ratapyöräily olympialaiset sisältävät?

Mukana ovat olleet eräajo, pariajo, keirin, omnium, joukkuesprintti sekä joukkuetakaa-ajo. Eräajossa eli toiselta nimeltään sprintissä aina kaksi kilpailijaa kilpailee toisiaan vastaan. Erä on radasta riippuen 2-3 kierrosta ja pituudella ei ole merkitystä, koska ensimmäisenä maaliviivan ylittänyt on voittaja. Tässä lajissa taktikointi kuuluu asiaan kisan alkuosassa tyypillisesti hidasteluna. Pariajo puolestaan ajetaan kahden hengen joukkueina ja vuoroa odottava pari kiertää radan ulkoreunalla, joten vaihto myös tapahtuu lennosta.

Keirin on yksi mielenkiintoisimpia ratapyöräily lajeja. Siinä ensimmäiset viisi ja puoli kerrosta mopo tai moottoripyörä ajaa kilpailijoiden edellä. Ajajia on kussakin erässä aina kuusi ja kun moottoripyörä poistuu radalta, alkavat kirikierrokset. Kierroksia on kaikkiaan kahdeksan. Omnium on varsinainen moniottelu, koska siihen kuuluu useampi laji sekä sprintti- että kestävyyslajeista. Siihen kuuluvat lentävällä lähdöllä aika-ajo, pisteajo, pudotusajo, takaa-ajo, linja-ajo sekä aika-ajo.

Ratapyöräilyn joukkuekilpailut olympialaisissa

Kolmimiehisillä joukkueilla kilpailtava joukkuesprintin erä koostuu miehillä kolmesta kierroksesta. Naiset vastaavasti ajavat kahdella ajajalla kaksi kierrosta. Joukkueet lähtevät vastakkaisilta puolilta rataa ja vetäjä jää pois kierros kerrallaan siten, että ankkurit jäävät viimeiselle kierrokselle. Näistä erän voittaja selviää jatkoon. Joukkuetakaa-ajossa joukkueissa on miehissä neljä ja naisissa kolme ajajaa. Miesten kisassa joukkueen kolmannesta miehestä otetaan aika. Tähän pätevät hyvin samanlaiset säännöt kuin takaa-ajoon, joka on henkilökohtainen kilpailu.